Evolució de l’indústria de Gurb al segle XIX

Publicat per modigurb el

Les carreteres que hi havia eren: la carretera de Vic a Roda, la de Vic a Olot, la de Ribas a Barcelona, la de Gironella a Vic, Camí veïnal de Sant Bartomeu del Grau a Vic.

La història dels camins de Gurb tracta que al 1850, la carretera de Barcelona havia arribat a Vic; durant la dècada del 1860, es van crear les xarxes de carreteres radials que, sortint de Vic, enllaçava amb les viles grans d’Osona, gent de Gurb i Sant Bartomeu no volien quedar-se aïllats i reclamaven la reobertura del camí, sense gaire trànsit, que ajuntava els dos pobles. A Gurb no hi havia el trencant de l’eix de la Pasqual, la Prixana de Dalt i la Prixana de Baix i la BV-4601 (Avinguda de Sant Bartomeu). 

El ferrocarril es va fer a l’any 1860, es van crear les carreteres que enllaçaven Gurb amb els punts més importants d’Osona, com eren Manlleu, Torelló, Roda de Ter, Folgueroles, Sant Julià de Vilatorta, etc.

Més tard, l’any 1875, arriba la línia de ferrocarril, amb l’objectiu de connectar Gurb amb Vic, actualment anomenat línia R3. La seva història es basa en que al 1875, va arribar el ferrocarril i tant Gurb com St. Bartomeu, no es van voler quedar al marge, i van reclamar el condicionament del vell camí ral, allà, juntament amb el camí dels Prats a Olost i St. Bartomeu, serien el futur ferrocarril. El 1924, es va fer l’estació, la qual avui en dia és l’Esperança a l’Ajuntament de Gurb.

Els territoris de Gurb eren gairebé plans en la seva totalitat argilat i estaven ben conreats.

La primera indústria és Malars, al 1863, a les afores de Gurb tirant cap a Roda de Ter que, actualment, ja no hi és.

El tipus d’indústria que hi havia és colònia industrial tèxtil, la qual està molt prop de Roda de Ter. L’any 1843, va arribar la fàbrica del Reixac de Granollers de la Plana, hi havien diferents tipus de comerciants a Gurb l’any 1849, a causa de la dificultat de les comunicacions i del gran nombre de població agrícola que hi havia al segle XIX es van fer: hostals, tavernes i carnisseries. El nombre total de les finques va arribar a ser 247 i en destacaven el Pradell, la Torre d’en Mateu, el Dracs, Quadres, la Coromina, etc.

Una altra indústria d’aquella època, era de màquines impulsades per aigua, la indústria es deia Reixach. La seva història és que a l’any 1513, a Vilagelans, una persona de la industria de Malars, va confirmar l’existència d’un molí draper i que hi havia una altra indústria que es deia Can Puig.



1 comentari

A WordPress Commenter · Febrer 1, 2020 a les 4:29 pm

Hi, this is a comment.
To get started with moderating, editing, and deleting comments, please visit the Comments screen in the dashboard.
Commenter avatars come from Gravatar.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *