Evolució de l’indústria de Gurb a primera meitat del segle XX

Publicat per modigurb el

Les carreteres que hi havia a Gurb al segle XX eren:

  • La Carretera de Gironella a Vic.
  • El camí veïnal de Sant Bartomeu del Grau a Vic.
  • La Carretera de Ribas a Barcelona.
  • La Carretera de Vic a Olot
  • La Carretera de Vic a Roda.

Les fàbriques que hi havia en aquella època eren una de filatures, que es situava a prop de l’Ajuntament de Gurb, Cristalls Barnolas i La Colònia Malars, antiga colònia tèxtil, ubicada al terme municipal de Gurb, i actualment, se situa al costat de TER PLASTIC RECYCLING,SL.

Durant la Guerra Civil hi havia el moviment migratori de les masies cap a les ciutats, o dit d’altra manera, de l’agricultura a la indústria. Això va provocar que el nombre d’habitants de Gurb quedés estancat durant la segona meitat del segle XIX i la primera del XX, amb la influència de la Guerra Civil. Com que els homes havien d’anar a la guerra, les dones es van haver d’incorporar a les indústries.

L’arribada del tren l’any 1875 ja havia estat determinat per la integració de la Plana de Vic al mercat espanyol. Per altra banda, les tensions acumulades a l’entorn de la propietat de la terra i les seves formes d’accés, es van manifestar de forma contundent durant el període de la Guerra Civil i durant el primer franquisme. Van proposar que es fes carbó per destinar els diners obtinguts a obres.

Algunes persones del poble considerades de dreta eren empresonades i, d’altres assassinades a mans de grups incontrolats provinents d’altres localitats. 

El tipus d’indústria que hi havia en aquella època era que fins a l’últim quart del segle XX, predominaven les activitats agrícoles i ramaderes. Ple de cases rurals i camps ben treballats eren les vistes dels pobles de la Catalunya vella i del desenvolupament agrícola de la Plana de Vic.

Des de fa ja dues dècades, la majoria de les explotacions agrícoles i ramaderes han convertit la producció agrícola en una cosa més de la ramaderia bovina i porcina. El fet que al municipi on només hi viuen el 0,03% de la població de Catalunya produeixi el 4% de la llet del país, mostra la importància del sector.

El paisatge rural de Gurb s’ha vist alterat per dues realitats emergents: la construcció del nucli urbà de població i l’establiment d’un gran nombre d’indústries, tallers i altres negocis. 315 cases al nucli urbà repartides entre 54 carrers. Moltes masoveries han estat abandonades o convertides en cases d’estiueig, ja que pocs fills segueixen la tradició dels pares, fet que en molts casos ha creat una manca de relleu generacional de les explotacions agrícoles.

Les seves característiques són que a principis de segle XX, bàsicament el que més es potenciava a Gurb era el sector de la pagesia. Cal destacar que aquesta època hi va haver molta “mecanització” en el sector primari i va ser quan es va començar a abonar els camps amb fems i purins, també va ser quan van sortir nous cultius i amb el tren els venien, per altra banda també es van posar moltes granges noves.

Les seves curiositats de l’època eren que la carretera de Sant Bartomeu va costar 299.053 pessetes. Al segle XX hi va haver molta modernització en moltes coses i aquests van ser els inventaris per béns municipals de l’any 1925.


0 comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *