Evolució de l’indústria de Gurb a segona meitat del segle XX

Publicat per modigurb el

Aquesta època es pot dividir en dues grans etapes: la d’abans de la construcció de l’eix i el després.

Durant l’època, abans de la creació de l’eix, el que s’observava principalment pel transport no era ben bé carreteres, degut a que hi havia molts camins que unien les masies entre elles, els camps i les poques carreteres. En aquestes carreteres, que eren principalment les que venien del nord i que creuaven Gurb per arribar a Vic o les més properes per enllaçar-les des de camins, eren les següents:

  • C-153 Roda
  • La L-522 Manlleu
  • La N-152 de Sant Hipòlit i Ripoll
  • La BV-4601 de Sant Bartomeu del Grau.

A part de les carreteres, també es podia observar la  via ferroviària que anava des de Puigcerdà, les terres de la Cerdanya i el Ripollès fins a Barcelona passant per Vic.

El gran canvi i la nova etapa en el transport i les carreteres que es va produir en els anys 90, on Gurb tenia 25 carrers, avingudes i passatges, unes quantes urbanitzacions i 424 habitatges i alguns d’aquests eren masies, va ser la creació de l’eix que va produir un gran canvi. Però sense treure la importància de les altres carreteres que actualment encara s’utilitzen amb molta freqüència sense haver d’utilitzar l’eix.

La creació de l’eix va aportar moltes coses a favor, com ara:

  • Accessos a llocs com a Manlleu o a Sant Bartomeu per la gent de fora de Gurb
  • Millor comunicació entre veïns
  • La principal carretera pel comerç i la producció, on Osona i principalment Gurb serà la càrnica.

Però, per altra banda, va aportar moltes coses negatives per la seva ocupació en el municipi, com per exemple:

  • Despesa i destrucció per l’ecosistema
  • Les terres de conreu
  • Dificultat per accedir en algunes d’aquestes.

Una de les altres coses que va aportar l’eix en el municipi que no sigués per a la comunicació, van ser millores en l’urbanització i moltes revisions per controlar el creixement del nucli urbà.

En aquesta època podem destacar tres fàbriques importants:

  • Casa Tarradellas, fa 25 anys al 2000 aquesta fàbrica va començar a fer embotits (Can Piteru Manda), i a l’any 1997 es va introduir al món de les pizzes fresques
  • Chocovic, es va crear el 1872 i el 1977 va canviar el nom, aquesta fàbrica fa xocolata
  • Diemen, va ser creada l’any 1962 per fabricar elements electrònics.

Després també podem destacar que hi havien 6 zones industrials. El primer sector era Sant Roc amb 25.525 m2, després hi havien els polígons de Mas Galí, l’antic (91.875 m2) i el nou (256.194m2).

Un altre, era el sector carretera de Sant Hipòlit amb 91.617 m2. També hi havia el Sector Osoba Parc amb 34.550 m2.

Finalment, el sector carrer de Sant Jordi amb 30.000 m2.

Dades extres: Gurb. Un poble arrelat. Barcelona: ROL-PRESS, S.L., 2002.

La primera nau industrial, va ser llicenciada a l’octubre de 1967. 

El tipus d’indústria que hi havia era:

  • Tèxtil
  • Tints
  • Caldereria grossa
  • Taller
  • Producció
  • Distribució elèctrica
  • Alimentació (procedent dels animals)
  • Pinsos compostos
  • Bigues
  • Ciments
  • Etc.

Aquests tipus d’indústries eren els que treballaven les empreses més triunfadores i les pioneres a la zona de Gurb.

En format de percentatge queda una cosa així:


0 comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *